اخبار

:: فیبرهای غذایی

تاریخ ثبت خبر 1395/7/5

 

فيبر غذايي نوعی کربوهیدرات گیاهی است كه توسط آنزيم هاي موجود در دستگاه گوارش قابل جذب نيست. بر اساس تحقیقات متعدد علمی امروزه ثابت شده است كه وجود فيبرها در رژیم غذايي روزانه نه تنها براي کمک به پيشگيري بلكه براي کمک به درمان بسياري از بيماري هايي كه امروزه بشر با آن دست به گريبان است لازم و ضروري است. فیبرهای غذایی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم بندی می گردند در نوع محلول؛ فیبر با حل شدن در آب به یک توده ژله ای تبدیل می گردد و به موازات عبور از دستگاه گوارش با چسبیدن کلسترول به آن مانع جذب کلسترول بد توسط بدن می شود.

از جمله خواص فیبرها کاهش جذب کلسترول و چربی در هنگام هضم و جذب غذاست و نکته جالب اینکه کارسینوژنها یا عوامل سرطانزا با چسبیدن به فیبرها با سرعت بیشتری از کولون عبور می کنند و این مساله می تواند تبدیل به عاملی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون گردد.
همچنین، چون بدن انسان قادر به جذب فیبرها نیست وجود فیبرها باعث می شود زودتر احساس سیری نمایید و غذای کمتری بخورید.

"پژوهش ها نشان داده كه مردم كشورهايي كه رژيم غذايي غني از فيبر دارند مقاومت بيشتري نسبت به انواع سرطان ها، بيماري هاي قلبي عروقي و بيماري هاي دستگاه گوارش را از خود نشان مي دهد و برعكس كشورهايي كه مصرف غلات تصفيه شده و نان هاي سفيد، انواع نوشابه ها و آب ميوه هاي صنعتي در آن زياد مي باشد و يا به عبارت ساده تر مصرف فيبر مواد غذايي آنها كم است، بيشتر به بيماري هايي چون انواع سرطان ها، بيماري هاي قلبي عروقي، عفونت هاي روده اي و  . . . دچار مي شوند."(1)

منابع خوب فیبرهای غذایی نامحلول عبارتند از سبوس گندم، آرد كامل گندم، انواع سبزي ها و آجيل ، کلم ، چغندر ، هویج و ....
ومنابع خوب فیبرهای محلول عبارتند از جو، جو دوسر، مركبات و حبوباب و در این میان جو دارای بیشترین میزان فیبر محلول در میان غلات است.

در ادامه و در قسمت بعدی ، محصول جدید شرکت که علاوه بر فیبرهای محلول دارای مواد معدنی و ویتامینهای دیگری است معرفی می گردد.

توضیح : بخشهایی از مطالب بالا برگرفته از یک مقاله علمی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بخشهایی دیگر بر اساس مقاله ای از وبسایت یکی از متخصصین تغذیه کشور می باشد.

(1) فیبر غذایی و نقش آن در سلامت. مقاله منتشر شده در وبسایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان.